Naziv projekta: “Zelena generacija – Škole uključene u klimatsku akciju 2.0“ (2. faza)
Trajanje projekta: 1.8.2024. do 31.7.2025.
Partneri na projektu: Nacionalni omladinski savjet Makedonije (Sjeverna Makedonija), Beogradska otvorena škola (Srbija), Pokret mladih Roma i Egipćana (Albanija), Bonevet (Kosovo) i Centar za ekologiju i energiju (Bosna i Hercegovina).
Donator: Fondacija za otvoreno društvo Zapadni Balkan
Ukupna vrijednost projekta: 249.989,15 USD.
Vrijednost projekta za CEE: 44.989,60 USD
Cilj projekta je da se olakša energetska tranzicija zapadnog Balkana kroz uključivanje školskih zajednica i podsticanje osjećaja vlasništva među njima. Projekat se implementira u 5 zemalja regije zapadnog Balkana: Sjevernoj Makedoniji, Kosovu, Albaniji, Srbiji i Bosni i Hercegovini, u kojima je obuhvaćeno 19 opština i 64 osnovne i srednje škole. Na sve škole će se instalirati fotonaponski sistemi, vršiće se razni vidovi edukacija i za svaku školu će se, putem participativnog donošenja odluka za upravljanje koristima od investicije, zajednički odlučivati o tome gdje će biti dodijeljena ušteđena sredstva za električnu energiju škole.
Centar za ekologiju i energiju će za područje BiH realizirati aktivnosti u 10 škola. Tri škole (OŠ “Hasan Kikić“, Gračanica, OŠ “Druga osnovna škola“ Živinice i SŠC “Vuk Karadžić“ Lopare), koje su u 1. fazi projekta, u 2023. godini, postavile fotonaponske sisteme i dosad prikupile određena sredstva, putem foruma zajednica će osmisliti na koje aktivnosti će trošiti ta sredstva. Sedam novih škola (OŠ “Novi grad” Tuzla, OŠ “Prva osnovna škola” Živinice, OŠ “Sapna” Sapna, OŠ “Teočak” Teočak, OŠ “Humci” Čelić, OŠ “Šibošnica” Čelić i SŠC “Mihajlo Petrovic Alas” Ugljevik)će proći kroz proces edukacija vezanih za zelenu tranziciju i energetsku demokratizaciju, razviće vlastitu strategiju zagovaranja i osmisliti projekat i strategiju prikupljanja sredstava.
Aktivnosti u BiH su podijeljene u nekoliko oblasti:
- Edukacije
- Radionice za učenike. U svakoj od 7 škola u općinama Tuzla, Živinice, Ugljevik, Teočak, Sapna i Čelić održaće se po 3 radionice za učenike o klimatskim promjenama, obnovljivim izvorima energije i energetskoj efikasnosti, da bi učenici povećali znanje i razumijevanje o zelenoj tranziciji.
- Obuke za izgradnju kapaciteta. Ova aktivnost će uključivati dvije dvodnevne obuke za 30 predstavnike ciljanih škola (osoblje, direktori, nastavnici i članovi roditeljskog odbora) o upravljanju projektnim ciklusom usmjerenim na razvoj malih projekata koji povećavaju energetsku nezavisnost ili efikasnost škola i zagovaranje i prikupljanje sredstava za energetsku demokratizaciju. Obuke će učesnicima pružiti priliku da shvate osnove zagovaranja i participativnog odlučivanja, pripreme i implementacije projekata, kao i pregled dostupnih izvora finansiranja za svoje projekte, tako da će svaka škola razviti vlastitu strategiju zagovaranja, projekat i strategiju prikupljanja sredstava.
- Angažiranje
- Učenička takmičenja. Projektni tim će u svakoj od 7 škola organizirati po jedno takmičenje na kojem će učenici imati priliku da produciraju videa, izrade postere, izrade predmete od recikliranog materijala ili osmisle neki drugi oblik takmičarskih aktivnosti. Ovo će podstaći razmjenu znanja na interaktivan način i veću aktivaciju školske zajednice.
- Mentorstvo za škole. Kao nastavak treninga o izgradnji kapaciteta organiziranih za školsko osoblje i roditeljske odbore, projekat će podržati učesnike iz svake škole u poduzimanju njihove kampanje javnog zagovaranja, u pripremi projekta manjeg obima i prikupljanju sredstava za projekat. Svaka škola će imati po jednog mentora koji će joj pomoći da sprovede kampanju zagovaranja lokalnih politika ili programa, napiše projekat i prikupe sredstva iz lokalnih, nacionalnih ili međunarodnih izvora.
- Forumi zajednica. Tri ciljane škole su učestvovale u 1. fazi projekta, instalirale na svoje krovove fotonaponske sisteme i sada su prikupile određene uštede od rada tih sistema. Organiziranjem po 2 foruma zajednica u svakoj školi, uvešće se mehanizam participativnog donošenja odluka za upravljanje koristima od investicije, gdje će svi učesnici (predstavnici općine, školsko osoblje, roditelji i učenici) imati jednako pravo da učestvuju, određuju prioritete i odlučuju o tome gdje će biti dodijeljena ušteđena sredstva za električnu energiju škole. Na prvoj sesiji foruma, učesnici će mapirati svoje potrebe i pripremiti opipljiva rešenja, a na drugoj diskutirati, odrediti prioritete i predstaviti svojim općinama. Ovakvim pristupom projekat ima za cilj da uvede demokratsku i participativnu praksu donošenja odluka u zajednicama, omogućavajući zajednicama da repliciraju mehanizam i podstičući zajedničku akciju ka energetskoj demokratizaciji i uspostavljanju energetskih zajednica.
- Uzdizanje
- U cilju podizanja i dalje promocije projektnih aktivnosti i rezultata, ali i širenja znanja, razumijevanja i svrhe sprovedenih aktivnosti, projekat će razviti i provesti regionalnu onlajn kampanju. Prvo će se otvoriti projektni nalozi na društvenim mrežama. Ovi računi će služiti za razmjenu informacija o projektu, podizanje svijesti ciljnih zajednica i informiranje šire javnosti o zelenoj tranziciji i energetskoj demokratizaciji. Najmanje 3 objave će sedmično biti objavljivane. Kampanja će koristiti rezultate projekta i pratit će prethodno razvijeno brendiranje projekta.
- Proširivanje i dalje promoviranje ciljeva projekta, omogućavanje razmjene iskustava i saradnje između ciljnih grupa i ciljanih sudionika je od ključne vrijednosti za projekat. Zbog toga će se na kraju projekta organizirati regionalna konferencija za najmanje 100 učesnika, koju organizira OSF-WB. Na konferenciji će učestvovati predstavnici svih ciljanih škola, predstavnici svih općina, lokalnih nevladinih organizacija i nacionalni predstavnici koji su angažirani u okviru ovog projekta. Prikazaće se prednosti projekta, diskutiraće se o potrebama i ograničenjima i predložiće se preporuke politike ili programa, kako bi se podstaklo pozitivno okruženje za energetsku demokratizaciju i razvoj energetskih zajednica.
Očekivani rezultati cjelokupnog projekta su: povećana svijest i razumijevanje nastanka klimatskih promjena za više od 30.000 građana (fokus su nastavnici, školsko osoblje, učenici i roditelji), ojačani i povećani kapaciteti za prikupljanje sredstava, finansijsko upravljanje, upravljanje projektnim ciklusom i zagovaranje od strane 33 škole, povećani demokratski kapaciteti svih 64 školskih zajednica; razvijen 31 mali projekat na nivou škole i ojačana saradnja između lokalnih donosilaca odluka i škola u 19 ciljnih općina.